Friday, 22 August 2014

KAWAN x semestinya sekepala

Assalamu'alaikum followers sekalian~
(:
nak story mory sikit

sahabat,
kita kenal di teknik taiping
kita terpisah seketika kerana berbeza tempat belajar..
mereka di utara aku di timur
mereka di utara aku ke selatan pulak

tapi,
Allah memberi kesempatan untuk kita bersama semula.
walaupun seketika
tapi,
ia mengukir pelbagai memori

ade yang kuat merajuk, 
ade yang banyak cakap
ade yang dah pandai pandu kereta
macam macam perangai


Moga persahabatan kita takkan terhenti di Paradise beach..
sayang korang
SAYANG KORANG!

kenangku dalam doamu~

Wednesday, 4 June 2014

Allah Maha Melihat

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamu'alaikum~

sedikit perkongsian

Jangan kau fikir, jika ibumu tidak melihat mu.. kau bisa melakukan apa sahaja yang kau suka...
Jika orang sekeliling tidak melihat dirimu, jangan kau fikir tiada siapa yang melihat..
"......Dan Dia sentiasa melihat kamu walau di mana kamu berada.." 
57:4

Allah Maha Melihat..
Sebarkan kasih sayang~
#senyum (:


gambar terakhir yang ade opet (:

self reflection

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamu'alaikum~

sedikit perkongsian

| SELFIE |
Ramai orang sekarang ni salah tafsir apa itu selfie? 
Aku pun sebenarnya bukan tau sangat apa itu selfie, oleh kerana di sekeliling ni penuh dah orang melakukan tabiat itu, so aku pun jadi lah tahu..
Selfie means kita tangkap gam
bar kita "seorang", guna tangan kita okay.Bukannye orang tolong pegangkan camera kita, and tangkapkan. Tu namanya err.. tak tau.. seperti yang kita tau, self membawa maksud diri kan? kan? selfish pentingkan diri. (err, ape kne mengena tahh) tapi motifnya aku taip benda ni..
tak kisah la, kau selfie gaya macam mana, kau guna monopod panjang berinci inci untuk berselfie.
TAPI, selfie yang terbaik adalah MUHASABAH DIRI

#senyum, ((:
sebarkan kasih sayang~

Tuesday, 20 May 2014

Assignment?

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamu'alaikum~

sedikit perkongsian

     VS



|ASSIGNMENT|
Kebanyakkan di kalangan pelajar pulun habes kalau bab nak siapkan assignment ni.. Sebab apa? Kita, aku, kau, dia dan mereka takut nanti carry mark untuk final sikit. Macam mana nak score kalau carry mark sikit kan? Lagipun, assignment ni ade due date, so kita kena la siapkan on time..
hmmm,, tapi.. cuba bayangkan? Kalau Allah pun bagi assignment kat kita.. Assignment nye baca Quran dan setiap bulan dan kena khatamkan serta fahami. Tapi Allah Maha Baik. Kenapa kita ambil mudah hal ni? Kerana kita tak sedar, sebenarnya kita di dunia ni pun ade due date die. yang bila-bila masa je boleh tiba.. Tarikh tamat kita ber'assignment' mencari carry mark untuk akhirat adalah MAti.. so, perbanyakkanlah assignment yang boleh membawa kita menuju ke syurga Allah..

insyaAllah.. 

#notetomyself


Saturday, 10 May 2014

GPS

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamu'alaikum~

sedikit perkongsian

"GPS"
kadang-kadang kita memerlukan GPS untuk pergi ke sesuatu tempat, negeri or lokasi yang kita tak pernah pergi. supaya kita tak sesat dan sampai ke ke tempat yang hendak di tuju.
Dalam islam juga kita perlukan GPS untuk membawa kita ke jalan yang sudah pasti semua ingin tinggal di sana (syurga).. caranya mudah, ikut apa yang tertulis dalam Al-quran dan lakukan as-sunnah.. sesungguhnya, Al-Quran itu penunjuk jalan ke arah yang benar.
tak lupa juga amalkan amar makruf nahi mungkar.. supaya islam ini tersebar luas.. itu lah GPS kita sebagai seorang hambaNya~ wallahu'alam

sebarkan kasih sayang~ ((:

Saturday, 3 May 2014

KASIH, SAYANG, CINTA

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamu'alaikum~

sedikit perkongsian


haiwan mempunyai perasaan kasih sayang terhadap anaknya.. haiwan juga mempunyai perasaan cinta terhadap yang sejenis dengannya (untuk pembiakkan) dan cinta mereka mengikut nafsu.
suami isteri, mempunyai perasaan kasih, sayang cinta terhadap pasangan dan keluarga supaya lahirnya keluarga sakinah mawaddah wa rahmah.
Kasih, sayang, CINTA seorang ibu terhadap kita lagi luar biasa. Dia sanggup berkorban apa sahaja bagi melahirkan seorang anak yang suatu hari nanti bakal memberikan kebahagiaan kepada anaknya. Jadi, sebagai seorang perempuan, jika masih belum berkahwin.. Hargailah pengorbanan ibumu. dan lelaki, sebelum dan selepas kahwin, IBUmu tetap jadi No 1 tau selepas Allah dan Rasulullah. Jangan pernah menderhakainya kerana kau sudah punya Cinta kedua (isteri)
Akhir sekali, CINTA, KASIH dan SAYANG Allah SWT terhadap hambaNya.. Kasih sayang Allah tiada tandingannya.. Cuma kita yang kadang2 lupa akan Dia. Perbanyakkan singgah ke rumah Allah. Jangan bila nak nikah je, baru cari rumah Allah. Setiap yang dilakukan di dunia ini, jika tanpa keberkatan Allah.. sia-sialah. Kejar Rahmat Allah.. dengan mencintai Allah, orang sekeliling akan mencintai anda..
wallahu'alam~

**satu gambar, empat pecahan, siapa nampak?**
sebarkan kasih sayang~
(macam karangan)

catur

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamu'alaikum~

sedikit perkongsian

Permainan catur ibarat perjuangan di medan perang. Tersilap langkah, habes laa. 
Susun strategi yang terbaik, agar 'king' dapat diselamatkan. 
*takenote : sama la seperti belajar, susun strategi yang unik, cth: buat timetable ke. . Supaya, kita akan dapat hasil yang terbaik. (ade kaitan ke ek?) err, entah laa -.-
STUDY SMART NOT STUDY HARD (depends jugak pada sesetengah org)

Saturday, 22 March 2014

WACANA ILMU : 2 Marhalah

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamu'alaikum~

sedikit perkongsian

 Alhamdulillah, tanggal 20 Mac, Wacana Ilmu yang dianjurkan oleh PMIUTM telah berlangsung dengan jayanya. Saya sebagai peserta, sangat bersyukur kerana dapat menambah ilmu bermusafir ini.. Almaklumlah, dah nak cuti midsem, perjalanan yang jauh pasti akan menyebabkan seseorang itu menunaikan solat secara jamak dan qasar.. okay, we start now. Di sini saya cuma mahu berkongsi apa yang saya dapat daripada majlis ilmu tersebut. Jika ada salah dan silap, harap ditegur. Isi-isi telah disampaikan oleh Ustaz Ellyeen.

Musafir memberi makna orang yang dalam perjalanan
Allah memberikan keringanan kepada orang bermusafir dengan syarat:-
1. Musafir tujuan yang baik, bukan untuk melakukan maksiat
2. Destinasi melalui atau melebihi 2 marhalah yang bersamaan dengan 91km
3. Mengetahui destinasi yang dituju dan tidak sesat.

Hikmah 
(i) ringan dan memudahkan umat islam untuk menunaikan solat
(ii) tanda kasih sayang Allah SWT kepada manusia

Sekarang, kita masuk ke solat yang boleh dilakukan ketika bermusafir~

SOLAT QASAR
Maksud
Bahasa: pendek & ringkas
Istilah: memendekkan solat jenis 4 rakaat kepada 2 rakaat.

Syarat-syarat
1. Melepasi sempadan kawasan sbgai cth: kita duduk di Taiping. kita kena keluar dulu daripada sempadan Taiping dahulu baru boleh memulakan solat qasar.
2. Tidak berniat bermukim (hidup menetap) melebihi 3hari, tidak termasuk perjalanan pergi dan balik.
3. Masih dalam keadaan musafir ketika mengerjakan solat qasar

SOLAT JAMAK
Maksud
Bahasa: Himpun atau kumpul
Istilah: **maaf tak sempat salin**

Jamak terbahagi kepada dua, jamak taqdim dan jamak takhir
Jamak taqdim, mengumpulkan dua solat pada awal waktu, cth: solat asar kedalam solat zohor, atau solat isyak ke dalam solat maghrib.
Jamak takhir, mengumpulkan dua solat pada akhir waktu, cth: solat zohor kedalam solat asar, atau solat maghrib ke dalam solat isyak.

ketika jamak taqdim, haruslah mengikut tertib. dahulukan yang awal. cth, zohor dan asar, haruslah kita lakukan zohor dahulu baru solat asar.
ketika jamak takhir, tidak kisaha mana yang mahu didahulukan.

antara dua solat yang ingin dijamakkan, haruslah berturut turut. tidak boleh berlaku pemisahan yang lama antara kedua dua solat

sampai di sini saja, maaf ada yang terkurang atau tersilap..
MOGA BERMANFAAT~ (:

.

Tuesday, 11 March 2014

UKHUWAH~

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamu'alaikum~

sedikit perkongsian


Ukhwah adalah hadiah buat orang beriman..

Jika ukhwah antara kita dengan sahabat kita semakin pudar atau rengang,

Bukan salah kita yang jarang bertemu,
Bukan juga salah kita yang tak pernah contact,

Tapi, iman kita yang lemah.. 

Jadi, kuatkan iman kita dan agar ikatan ukhwah kita semakin kuat ketat dan erat.. ((:


ukhuwah ini ada 3 peringkat

1- Berlapang dada dengan sahabat
penyakit yang sering dialami oleh kita ketika berukhwah ni adalah "berprasangka"
betul tak? tak dinafikan lagi, saya pun turut laluinya.. jadi, kita sebagai seorang sahabat, haruslah ada sifat berlapang dada dan husnuzhon (bersangka baik) terhadap sahabat. InsyaAllah, sama sama kita cuba okay? 

2- Bersama-sama lakukan (sama rata)
maksud di sini adalah, bila kita ada sesuatu tu, kita nak sahabat kita pun ada benda tu.. sebagai contoh, jika kita ada ilmu pasal sesuatu subjek laa, kita pun akan pastikan sahabat kita tu pun akan dapat apa yang kita ada.. tapi, contoh yang paling terbaik, apabila kita nak pergi menuntut ilmu agama, kita nak sahabat kita tu pun ada sekali supaya dia puna akan dapat ilmu yang kita bakal peroleh.. itu baru SUPERB~!

3- Melebihkan sahabat
ini adalah tahap paling tinggi dan kemuncak dalam sesebuah ukhwah. Dalam peringkat ini, kita mengutamakan sahabat daripada diri kita sendiri. Contoh satu kisah semasa Perang Yarmuk. 

seorang sahabat Rasulullah SAW bernama Abu Jahim Bin Huzaifah yang menyertai Perang Yarmuk itu meriwayatkan satu peristiwa tentang pengorbanan pejuang-pejuang Islam yang berhati mulia.

ketika pertempuran itu berlaku, Abu Jahim terlihat saudaranya yang terbaring berlumuran darah, lalu dia berkejar mandapatkan saudaranya untuk memberikan air. Tetapi, ketika dia hampir memberikan air kepada saudaranya, dia terdengar seorang pejuang islam yang berteriak "Berikan saya air, air!". Mendengar suara itu, saudara Abu Jahim memberi isyarat agar air itu diberikan kepada orang itu. Tanpa berlengah, dia mendapatkan pejuang itu. Namun, belum sempat dia memberi air kepada pejuang itu, dia terdengar pula suara lagi salah seorang pejuang dalam perang itu yang megerang kesakitan. Bagaimanapun, sebelum sempat dia pergi ke pejuang ketiga itu, ia telah mati syahid, lalu dia bergegas ke pejuang kedua namun ia juga telah mati syahid. Tanpa lengah lagi, dia terus pergi mendapatkan saudaranya namun ia juga telah mati.



SUBHANALLAH. begitulah salah satu contoh yang dapat dilihat yang menggambarkan situasi melebihkan sahabat.

adakah kita telah mencapai ketiga-tiga peringkat ini? hmm.. sebenarnya, peringkat pertama itu pun masih susah buat diri ini.. insyaAllah, kita sama-sama cuba.

moga Allah permudahkan segalanya~

إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ إِخۡوَةٌ۬ فَأَصۡلِحُواْ بَيۡنَ أَخَوَيۡكُمۡ‌ۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ


Maksudnya : Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat. (49:10)



MUTIARA KATA :

Terikatnya hati-hati dengan ruh-ruh ini dengan ikatan aqidah, kerana aqidah itu adalah paling kuat dan mahal. ukhuwah itu saudara iman, perpecahan itu saudara kekufuran. Kekuatan yang pertama adalah kekuatan kesatuan dan tidak akan wujud tanpa kasih-sayang. Serendah-rendah ukhwah itu adalah berlapang dada dan setinggi-tingginya adalah ithar (melebihkan kepentingan saudara lain) "
Imam As-Syahid Hassan Al-Banna

Saturday, 18 January 2014

TIPS MENINGGALKAN COUPLE

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamu'alaikum~

sedikit perkongsian


1. Bertaubat-Menyesali kejahilan dahulu. Berazam tidak akan mengulangi. Memperbanyakkan solat taubat siang malam.

2. Kuatkan hati-Putuskan hubungan tersebut serta jalan-jalan yang membolehkan kamu berdua berhubung. Salin nombor sahabat-sahabat dan tukar nombor telefon bimbit. Ada juga yang taknak menukar nombor telefon,dan berniat berhenti sms. Tetapi percayalah, cara itu kurang efektif kerana ada syaitan yang menggoda. Syaitan akan memujuk dan memujuk.

3. Elakkan kebosanan-Oleh kerana dah terbiasa sms, calling, chat. Tukarkan kepada menghadiri usrah, majlis keagamaan, tazkirah, kempen-kempen agama, riadah bersama keluarga dan sahabat fillah.

4. Membeli dan membaca buku Tarbiyah- Contoh terbaik novel tautan hati,Seindah mawar berduri,pemilik cintaku setelah Allah dan rasul oleh ustazah Fatimah Syarha. Ataupun tentang cinta oleh Pahrol Mohd juoi,Matahari oleh Hilal Asyraf dan banyak lagi.

5. Memperbaiki penampilan diri-Aurat dari atas kepala hingga hujung kaki tertutup dengan sempurna. Tiada ketat, tiada singkat, tiada terdedah, tiada nipis dan afdhal gunalah warna gelap setiap kali keluar rumah.

6. Jika masih belajar-Sibukkan diri dengan aktiviti persatuan yang bermanfaat untuk mental dan fizikal.

7. Padamlah lagu-lagu jiwang dalam hp,laptop dll-Tukarkan kepada nasyid, zikir, alunan qasidah, selawat yang mengingatkan kita pada Allah dan Rasul.

8. Selalu perbetulkan semua niat-yakin dengan Qada Qadar. Jika ada jodoh, pasti bertemu jua.

9. Memperbanyakkan ingat mati-Cukup kematian sebagai peringatan.

 Allah berfirman-"Kamu menyangkanya perkara kecil,sedangkan di sisi Allah, ia adalah perkara yang besar dosanya" (Surah an-Nur: 15)

Kita buat apa ALLAH suka,
ALLAH beri apa kita suka 

HIJRAH !

Saturday, 11 January 2014

WANITA: BUKAN 'FITNAH' SEMATA-MATA

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamu'alaikum~

sedikit perkongsian

sumber blog FATIMAH SYARHA


Saling Memahami Baru Harmoni

Ada suami mahukan isterinya berada di rumah sepenuh masa. Isteri pula mahu berperanan bukan sahaja dalam domestik keluarga bahkan juga dalam kehidupan sosial. Lalu, konflik tercetus.
Sebelum sang suami memperalatkan kuasa ‘kena taat’ setelah bernikah, wanita yang bakal bergelar isteri perlu celik isu ini. Bincangkan dan harmonikannya sebelum bernikah lagi.
Benar, tugas isteri dalam rumah tangga  menjadi prioriti wanita setelah Allah dan Rasul. Keadaan ini tidak menafikan peranan wanita di tengah masyarakat. Kita hidup bermasyarakat. Ia memerlukan kerjasama yang erat antara suami dan isteri agar wanitanya dapat turut berperanan dalam masyarakat. Barulah masyarakat lebih berkembang dan maju. Anak-anak juga tidak terabai.

Wanita Juga Ada Amanah di Luar Rumah
Ada orang menganggap wanita tidak boleh berperanan begitu begini hanya dengan menggunakan hujah, wanita itu fitnah lelaki. Sedangkan Islam mempunyai lautan dalil-dalil yang lain untuk menggambarkan keadaan sebenar peranan wanita pada zaman Nabi. Realistik dengan kehidupan.
Wanita turut serta dalam kehidupan sosial dan sering kali bertemu dengan kaum lelaki, ianya berlaku sejak zaman Nabi lagi. Penglibatan ini disertai beberapa aturan dan ingatan. Ingatan tentang fitnah itu sifatnya untuk memelihara bukannya menghalang!
Samalah seperti ingatan Islam tentang ‘fitnah’ harta dan anak-anak. Ia untuk memelihara kita daripada terleka. Namun, Islam tidak sesekali menghalang mengumpul harta dan mempunyai anak, bukan?
Maka, wajarkah menghalang wanita melakukan tugas-tugas sosial atas alasan agama? Antara contoh dalil wujudnya kegiatan sosial yang bermanfaat antara lelaki dan perempuan pada zaman Nabi ialah:
1.     Kaum wanita berdialog dengan kaum lelaki mengenai ilmu.

“Dari Ummu al-Fadhl al-Harits dikatakan bahawa sekelompok manusia berdebat di sampingnya pada hari Arafah mengenai puasa Nabi…”
(HR Bukhari dan Muslim)

2.     Kaum lelaki belajar ilmu pengetahuan tentang sunnah dari isteri-isteri Nabi.

“Dari Anas bin Malik, dia berkata, “Datang tiga rombongan (lelaki) ke rumah isteri Rasulullah, untuk menanyakan ibadah Nabi.”
(HR Bukhari Muslim)

Ketika mengajar mereka, antara aturan yang khusus untuk isteri Nabi ialah tetap berada di rumah dan memakai hijab (seperti tabir langsir). Aturan ini tidak diwajibkan ke atas Muslimah lain.

3.     Kaum lelaki memutuskan perkara yang mereka pertikaikan dengan pertimbangan kaum wanita.

“Dari Thawus, dia berkata: “Aku sedang bersama Ibnu Abbas ketika Zaid bin Tsabit berkata, ‘Kamu memfatwakan bahawa wanita haid harus pulang sebelum masa terakhirnya dengan Baitullah?’ Ibnu Abbas menjawab, “Mungkin tidak. Cuba tanyakan kepada wanita ansar itu, apakah Rasulullah menyuruhnya demikian?”
(HR Muslim)

4.     Rasulullah menjawab persoalan wanita di perjalanan.

Dari Anas dikatakan bahawa seorang perempuan terlintas dalam fikirannya sesuatu, lalu dia berkata, “Ya Rasulullah, aku ada hajat.”Nabi berkata, “Wahai Ibu si Fulan, pilihlah jalan mana yang kamu suka sehingga aku dapat menjawab hajatmu.” Lalu Rasulullah berangkat dengan perempuan itu melewati beberapa jalan sehingga selesai hajat perempuan itu.”
(HR Muslim)

5.     Ummu Syuraik si penyambut tetamu.

Rasulullah SAW bersabda, “….Ummu Syuraik adalah wanita yang banyak tetamu…”
(HR Muslim)

6.     Asma binti Abu Bakar menyusun strategi agar niatnya direstui suami.

Datang seorang lelaki miskin dan meminta izin untuk berniaga di perkarangan rumah Asma’. Asma’ tidak keberatan tapi beliau risaukan suaminya mungkin keberatan. Asma lalu meminta lelaki miskin itu mengikutinya untuk berjumpa dengan suaminya. Lelaki miskin itu meminta izin sekali lagi di hadapan suami Asma’. Asma’ menjawab dengan nada pura-pura tidak mengizinkan. Lalu Zubair simpati dengan lelaki miskin itu dan mengizinkannya.
(Rujuk lanjut HR Muslim)