Saturday 18 January 2014

TIPS MENINGGALKAN COUPLE

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamu'alaikum~

sedikit perkongsian


1. Bertaubat-Menyesali kejahilan dahulu. Berazam tidak akan mengulangi. Memperbanyakkan solat taubat siang malam.

2. Kuatkan hati-Putuskan hubungan tersebut serta jalan-jalan yang membolehkan kamu berdua berhubung. Salin nombor sahabat-sahabat dan tukar nombor telefon bimbit. Ada juga yang taknak menukar nombor telefon,dan berniat berhenti sms. Tetapi percayalah, cara itu kurang efektif kerana ada syaitan yang menggoda. Syaitan akan memujuk dan memujuk.

3. Elakkan kebosanan-Oleh kerana dah terbiasa sms, calling, chat. Tukarkan kepada menghadiri usrah, majlis keagamaan, tazkirah, kempen-kempen agama, riadah bersama keluarga dan sahabat fillah.

4. Membeli dan membaca buku Tarbiyah- Contoh terbaik novel tautan hati,Seindah mawar berduri,pemilik cintaku setelah Allah dan rasul oleh ustazah Fatimah Syarha. Ataupun tentang cinta oleh Pahrol Mohd juoi,Matahari oleh Hilal Asyraf dan banyak lagi.

5. Memperbaiki penampilan diri-Aurat dari atas kepala hingga hujung kaki tertutup dengan sempurna. Tiada ketat, tiada singkat, tiada terdedah, tiada nipis dan afdhal gunalah warna gelap setiap kali keluar rumah.

6. Jika masih belajar-Sibukkan diri dengan aktiviti persatuan yang bermanfaat untuk mental dan fizikal.

7. Padamlah lagu-lagu jiwang dalam hp,laptop dll-Tukarkan kepada nasyid, zikir, alunan qasidah, selawat yang mengingatkan kita pada Allah dan Rasul.

8. Selalu perbetulkan semua niat-yakin dengan Qada Qadar. Jika ada jodoh, pasti bertemu jua.

9. Memperbanyakkan ingat mati-Cukup kematian sebagai peringatan.

 Allah berfirman-"Kamu menyangkanya perkara kecil,sedangkan di sisi Allah, ia adalah perkara yang besar dosanya" (Surah an-Nur: 15)

Kita buat apa ALLAH suka,
ALLAH beri apa kita suka 

HIJRAH !

1 comment:

  1. ehe. bagus post ni
    serius.
    susah jgk nak putuskan hbgn ni
    perlukan pengorbanan yg besar

    ReplyDelete