Friday 9 June 2017

BELAJAR UNTUK BERSYUKUR

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum~


ALHAMDULILLAH, aku masih diberikan kesempatan untuk bertemu dengan bulan Ramadhan yang penuh dengan keberkataan ini. 
hari ini, ramadhan ke-14, dah dua minggu dah kita semua berpuasa.
alhamdulillah, moga kita akan terus istiqamah untuk beribadah bukan hanya dalam bulan ramadhan sahaja, di luar bulan ni pun kita kena banyak ibadah tauu...
sebab dunia ini hanya sementara.
ia tempat kita membaja dan menuai pahala, 
yang akan dihitung dan ditimbang di akhirat kelak.

PANJANG PULAK INTRO,
balik kepada topik kita,
BELAJAR UNTUK BERSYUKUR.

yaaaa,
Manusia,
Makhluk yang diciptakan Allah ini,
penuh dengan keinginan,
ingin berjaya di dunia,
sehingga mereka lupa untuk bersyukur.

Aku juga tak terlepas untuk melalui fasa ini, 
yeeee, aku manusia, keinginan itu banyak.
apatah lagi menjadi seorang pelajar.
(buat masa ini, hanya seorang pelajar)

banyak situasi yang aku hadapi dan lihat sepanjang manjadi seorang student ini,

ada yang dapat markah tinggi 
tapi kata "teruknya markah"

ada yang dapat gred B
tapi kata "wey teruk la gred aku"

dan banyak lagi la...
kenapa ini semua berlaku?
kerana mereka meletakkan expectation yang terlalu tinggi,
dan bila dapat sesuatu itu tidak sama seperti yang mereka harapkan,
mula lah untuk mengeluh..
bukan bersyukur.

MEREKA LUPA,
ada lagi orang yang lebih serba kekurangan daripada mereka.
ya, aku mula rasa semua ini bila aku mendapat ilmu dari kuliah tafaquf
itu adalah tujuan aku nakk tulis post ni,
supaya kita ini menjadi Hamba Allah yang sentiasa bersyukur.
bukannya Allah tidak mahu kurniakan direct setimpal dengan usaha kita,
cuma Allah mahu lihat kita lebih ingat kepada dia,
in term of SYUKUR, 
mengucapkan Alhamdulillah.

di bawah ini adalah input yang aku salin dan sesuai dengan topik kali ini,
untuk dikongsikan dengan pembaca semua...

sesiapa yang mempunyai 2 sifat ini, Allah akan kurniakan dia dalam kalangan orang yang sabar dan bersyukur,
siapakah mereka itu??? 
1)  orang yang memerhatikan orang yang lebih tinggi daripadanya
dalam urusan berkaitan agama  dan berusaha mengikutinya
2) orang yang memerhatikan orang yang lebih rendah daripadanya
dalam urusan dunia agar dia bersyukur bukan dimaki or hina org itu
so, konklusinya,
jika ingin menjadi orang yang bersyukur di dunia ini,
lihatlah mereka yang dibawah kita, sebagai contoh:
"alaa, ta best la umah teres ni...aku nak umah banglo tu laaa."
 tapi beringatlah ada orang yang duduk lagi daif tempat tinggal nya
"hmmm, aku dapat 7A je SPM ni, kenapa aku tak pandai macam dorg"
beringatlah, ada lagi orang yang rendah prestasi pelajarannya..

keep saying ALHAMDULILLAH to what we have now,
not sigh why Allah not fair la, not giving what we want..
because, there is something Allah planning and maybe much better than what we want..

wallahu'alam..
semoga bermanfaat ☺

No comments:

Post a Comment